+31 (0) 251 319076support@nebutransport.nl

Vertegenwoordiging minimumloon in Frankrijk

icoon-frankrijk-minim-loon.jpg

Het minimumloon is in Frankrijk anders geregeld in de transportsector dan in Nederland. Heeft u chauffeurs in dienst die in Frankrijk laden of lossen? Dan heeft u Franse vertegenwoordiging (Loi Macron) nodig. Het is helaas een "must". Laten we het dus zo gemakkelijk en goedkoop mogelijk maken! In Frankrijk is het verplicht om een Franse vertegenwoordiger te hebben die 24/7 beschikbaar is om bij een eventuele controle vragen te beantwoorden en om de documenten aan te leveren indien hierom verzocht wordt. Ook moeten de chauffeurs twee keer per jaar een SISPI certificaat hebben. Bij ons kan alles in één keer. U registreert zich online en dan is in één klap de vertegenwoordiging en de certificaten tegelijk geregeld. U krijgt automatisch een herinnering wanneer certificaten bijna verlopen en met 1 druk op de knop zijn ze wel of niet vernieuwd.

  • SIPSI geautomatiseerde website en app om uw chauffeurs aan te melden
  • Complete online administratie
  • Simpel, snel én voordelig

Een vertegenwoordiger die alles regelt omtrent document van het minimumloon in Frankrijk

Een vertegenwoordiger schakelt u in bij Nebu Transport Services, úw partner in de transportbranche. Hij of zij helpt om alles in orde te maken voor uw chauffeurs die in Frankrijk laden en lossen, bijvoorbeeld het minimumloon. Wanneer u een beeld wilt krijgen van de kosten, is het vooral belangrijk dat u rekening houdt met het volgende:

  • Er zijn GEEN registratie kosten
  • U betaalt een jaarlijks bedrag afhankelijk van het aantal certificaten dat u nodig heeft (2 certificaten per jaar per chauffeur) en het vaste bedrag heeft 4 niveaus:
    • 0 - 5 chauffeurs: € 150 jaar
    • 6 - 25 chauffeurs: € 300  per jaar
    • 26 - 50 chauffeurs: € 400 per jaar
    • 51 en meer chauffeurs: € 600 per jaar
  • Prijzen zijn exclusief BTW
  • In het geval dat u gecontroleerd wordt, heeft u verdere interventie nodig, waarvoor een bedrag van 100 € per interventie wordt berekend

register-online.gif

Enkele antwoorden op vragen betreft onder meer het minimumloon in Frankrijk:

  • Het minimumloon in Frankrijk bedraagt per 1-1-2020 minimaal € 10,15 per uur voor een transporteur
  • Het minimumloon in Frankrijk bedraagt minimaal € 10,53 per uur voor buschauffeurs
  • Elke professionele chauffeur heeft een certificaat nodig om in Frankrijk te laden en/of te lossen, dit geldt ook voor chauffeurs van bestelwagens. Als u alleen transit verkeer heeft door Frankrijk, hoeft dit dus niet
  • Het gaat alleen om chauffeurs in loondienst en niet voor eigen rijders. Neem wel een kopie van uw Kamer van Koophandel mee als bewijs
  • Daarnaast zal de chauffeur ook zijn arbeidscontract bij zich moeten hebben. Het is (gelukkig) niet verplicht om deze naar het Frans te vertalen
  • Nieuw uitgegeven certificaten hoeven niet meer ondertekend en gestempeld te worden op pagina 3 omdat er nu op de onderkant van het certificaat een uniek referentienummer staat
  • Certificaten mogen nu ook digitaal gepresenteerd worden is op bijvoorbeeld een laptop, telefoon of tablet. Op voorwaarde dat het document van goede kwaliteit is en goed leesbaar 

Wat gebeurt er als ik het niet geregeld heb en mijn chauffeur wordt aangehouden? 

  • Onmiddellijke boetes voor ontbrekend of verkeerd certificaat: tot € 750,-
  • Boetes voor het niet aangeven van gedetacheerde werknemers en het niet hebben van een vertegenwoordiger in Frankrijk: tot € 4.000,- per gedetacheerde werknemer. Maximale totale boete kan niet meer zijn dan € 500.000,-
  • Sanctie als werkgever zijn werknemers te weinig betaalt: tot € 2.000 per werknemer
  • Andere mogelijke sancties:
    • verbod om gedurende 1 maand in Frankrijk diensten te verlenen
    • ontbrekend werkcontract in vrachtwagen: tot € 450,-
    • boetes tot € 45.000 voor het niet meetellen van extra uren
    • 3 jaar gevangenisstraf

Er is sprake van een ketenaansprakelijkheid, op grond waarvan niet alleen de werkgever van de betreffende chauffeurs, maar ook de opdrachtgever aansprakelijk gesteld kan worden voor het niet nakomen van deze regels. Indien het transport door het vervoersbedrijf weer wordt uitbesteed aan een onderaannemer, geldt ook daarvoor de ketenaansprakelijkheid.

De Franse wet MACRON verwijst naar decreet nummer. 2016-418 van 07.04.2016. Internationale wegvervoerders die op het Franse grondgebied laden en lossen, moeten het in Frankrijk geldende minimumloon en de reiskosten voorzien in de nationale collectieve overeenkomst voor wegvervoer toepassen. Dit besluit vereist ook dat de vervoerder een vertegenwoordiger in Frankrijk aanwijst en sinds 01.01.2017 certificaten van detachering van chauffeurs in Frankrijk verzendt via de website van het ministerie van Labour (SIPSI).

Schakel ons in

Heeft u vragen over de regelgeving in Frankrijk, bijvoorbeeld omtrent het regelen van minimumloon vertegenwoordiging? Of wilt u graag weten hoe het zit met tol betalen of accijnzen in Frankrijk? Schakel dan ons in Uitgeest gevestigde bedrijf in. U bereikt ons op het telefoonnummer +31 (0) 251 319076.