Vertegenwoordiging Oostenrijks minimumloon (LSDB-G)

icoon-oostenrijk-minim-loon.jpg

Vanaf 01/01/2017 moeten buitenlandse vervoerders die transportdiensten in Oostenrijk aanbieden of werknemers transporten van, naar of door Oostenrijk laten uitvoeren, aan de wet LSDB-G (Oostenrijkse minimumloonwet) voldoen. 

Heeft u wagens die naar / door Oostenrijk rijden en chauffeurs in loondienst dan heeft u Oostenrijkse vertegenwoordiging nodig. Wij kunnen dit voor u regelen.

register-online.gif

Wat zijn de kosten?

  • GEEN registratie kosten

  • U betaalt een jaarlijks bedrag* afhankelijk van het aantal certificaten dat u nodig heeft (2 certificaten per jaar per chauffeur)

  • Het vaste** jaarlijkse bedrag heeft 5 niveaus:

    • 1-10 chauffeurs: € 75 per jaar

    • 11-25 chauffeurs: € 150 per jaar

    • 26-50 chauffeurs: € 250 per jaar

    • 51-100 chauffeurs: € 350 per jaar

    • 100+ chauffeurs: € 500 per jaar

ad * : Een eerste samenwerking wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar; prijzen zijn exclusief BTW.

ad **: Een certificaat is een half jaar geldig volgens de Oostenrijkse wet, dus per chauffeur zijn er per jaar 2 nodig. Wanneer het aantal certificaten waarvoor het vaste jaarbedrag betaald is, overschreden wordt, komt er een aanpassingsfactuur. Bijvoorbeeld: u schrijft zich in voor maximaal 10 chauffeurs, maar gedurende het jaar blijken er 14 certificaten nodig. Zodra de 11de bestuurder aangemeld wordt, wordt er een een aanpassingsfactuur voor 75 euro verstuurd.

Voor een overzicht van de Oostenrijkse minimumlonen vanaf 01/01/2020, klik <hier>




What obligations apply?
      • Compliance with the Austrian minimum wage as stipulated in the collective agreement
      • Notification of posting (form ZKO3-T) before entering Austria (or before starting work in case of cabotage). One notification covers a 6-months period and concerns all the workers who will probably work in Austria in the given period.
      • Keeping these documents readily available – in the vehicle:
        • Notification. If the notification is sent after the driver has entered Austria and can’t be physically or electronically displayed, the reference number should be made available;
        • A1 form (in the language of the issuing country) or documents attesting that A1 form has been requested (translated in German);
        • Employment contract (translated into EN or DE);
        • Records of the hours worked for each posted employee;
        • Work permit for employees with third-country or Croatian citizenship
      • Keeping these documents available for inspection and submitted only upon request:
        • Payslip, proof of payment by the employer or bank transfer statements
        • Documents relating to pay categorisation (e.g. education or training and earlier employment periods)
        • Records of the hours worked for each posted employee up to 28 days preceding the inspection

In which cases should you modify a notification previously sent?
      In the event of any additional driver or vehicle deployed during the 6-months period and not mentioned in the initial report, a change report is required to be made without delay. Also retroactive changes of data (employee, plate number) shall be reported without delay.

Obligations for the posting companies:
      • Store any document attesting salary, work contract, social insurance and posting information for the whole duration of the work or services. Documents officially requested to be stored are those listed in the “What obligations apply?” part above. Documents can be translated in German only after a specific request is received from the authorities, except for the work contract that should be in the truck along with the EN or DE translation. Once a request is received, all the documents and German translations must be submitted within a period of 14 calendar days.
      • The company is responsible for complying with the Austrian working and salary conditions for the drivers posted/doing transport operations in Austria. Please note that also unladen journeys to the loading point in Austria or after unloading in Austria to get back to the border (this last point is only in case of carriage terminating in Austria, not in case of journeys after a cabotage operation) are to be paid with Austrian working and salary conditions.
      • Workers in the road haulage sector fall under the collective agreement for the road haulage sector. Check updated rates here
      • Other minimum wages apply to other categories of drivers, for example drivers carrying dangerous goods, apprentices, drivers of working machines with cranes etc. For more information check
When companies use only vehicles with a maximum permitted total weight of not more than 3,500 kilograms, the collective agreement for the transport trade for small loads needs to be observed. For more information check